(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Najczęściej popełniane błędy podczas holowania

Holowanie nie należy najprzyjemniejszych sytuacji, jakie mogą spotkać kierowcę. Zwłaszcza że często, gdy do niego dochodzi, popełniają oni różne błędy. W dalszej części artykułu znajdują się najczęściej powtarzające się z nich.

Korzystanie z niewłaściwych świateł

Pierwszym błędem jest korzystanie ze świateł awaryjnych w holowanym samochodzie. Ów błąd można bez problemu usprawiedliwić, gdyż wielu kierowców uruchamia owe światła bez zbyt długiego myślenia. Można rzec, że jest to dla nich jak najbardziej normalna czynność, którą powinno się wykonać. Problem w tym, że światła awaryjne służą do informowania innych kierowców, że dany pojazd ma awarię i jest uziemiony w miejscu, natomiast w trakcie holowania samochód nie stoi w miejscu, a przemieszcza się z jednego punktu do drugiego. Stosowanie świateł awaryjnych sprawia również, że kierowca nie może zasygnalizować swoich następnych ruchów.

Drugim błędem jest stosowanie świateł mijania przez holowany pojazd. Ich używanie może doprowadzić do groźnych sytuacji na drodze, gdyż owe światła są w stanie oślepić innych kierowców. W holowanym pojeździe wystarczy używać świateł pozycyjnych.

Nieprawidłowa prędkość

Prędkość, z jaką może poruszać się pojazd, w czasie holowania jest relatywnie mniejsza, niż ma to miejsce, w przypadku zwykłej jazdy samochodem. W zgodzie z przepisami w czasie holowania w terenie zabudowanym samochód nie może przekroczyć prędkości 30 km/h. Poza terenem zabudowanym może rozwinąć prędkość do maksymalnie 60 km/. Takie niskie prędkości ustalone w przepisach nie zostały ustalone bez powodu, gdyż holowanie lub bycie holowanym jest niełatwą czynnością, w której często trzeba wykazać się refleksem, więc nawet przesadne rozwijanie prędkości w takim przypadku może skończyć się dramatycznie.

Holowanie na autostradzie

Holowanie jest czynnością, która jest na autostradzie zabroniona. Mimo to zdarzają się przypadki ludzi, którzy często nieświadomie decydują się te zasady łamać. To poważny błąd, o którym należy pamiętać, ale istnieją przypadki, dla których owa czynność nie jest zabroniona. Te przypadki obowiązują pomoc drogową, która w profesjonalnych samochodach może odholować zepsuty pojazd do najbliższego zjazdu z autostrady.

Niewłaściwa odległość między dwoma pojazdami

Zachowanie właściwej odległości między holującym a holowanym pojazdem jest bardzo ważną kwestią. Owa odległość wynosi od 4 do 6 metrów. Przestrzeganie przez kierowców tej odległości pozwoli uniknąć przykrych sytuacji na drodze. Istotne jest również, aby wiedzieć jak należy ruszyć holującym pojazdem, gdyż niewłaściwy start może skończyć się np. zerwaniem liny, która uszkodzi szybę holowanego pojazdu i zrani kierowcę. W przypadku holującego pojazdu należy to zrobić spokojnie, delikatnie i powoli.

Holowanie samochodu z przyczepą

Warto pamiętać, że holowanie samochodu z przyczepą jest rzeczą zabronioną przez przepisy. Samo holowanie pojazdu bez przyczepy jest niełatwym zadaniem, które wymaga od kierowcy dobrego refleksu. Tym bardziej holowanie samochodu z doczepioną przyczepą jest bardzo trudnym zadaniem, którego lepiej się nie podejmować. Na szczęście nie jest błąd, który jest notorycznie popełniany przez kierowców.

Czy można przyczepić linę do czegoś innego niż hak?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta i brzmi ona: nie. Jedynie do haka holowniczego można przyczepić linę. Zdarzają się jednak kierowcy, który próbują innych rozwiązań. Takie eksperymenty nigdy nie mają prawa zakończyć się sukcesem. Jedyne, na co może liczyć taki kierowca to poważne uszkodzenie własnego samochodu, stworzenie zagrożenia dla innych oraz konieczna naprawa i wiążące się z nią koszty. Nie każdy samochód jednak posiada hak holowniczy.  W takiej sytuacji należy zgłosić się o pomoc do pomocy drogowej.

Holowanie pojazdu, poruszającego się tyłem

Kolejny karygodny błąd, który można znaleźć w postaci filmików w internecie, sprawiający, że człowiek nie jest w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie: co mieli w głowie kierowcy, którzy zdecydowali się na takie rozwiązanie. Naśladowanie bohaterów owych filmików zdecydowanie warto odradzać, gdyż nigdy nie może skończyć się to dobrze.

Trzymanie się lewego pasa

Trzymanie się lewego pasa w czasie jazdy przez pojazd holowany oraz holujący nie jest najlepszym pomysłem, gdyż dla innych uczestników ruchu drogowego taka sytuacja będzie mocno uciążliwa, a i dla pojazdu holowanego oraz holującego nie będzie to zbyt komfortowa podróż. W sytuacji, gdy droga posiada dwa czy trzy pasy ruchu, najlepiej jest trzymać się prawej strony.

Holowanie samochodu przy pomocy automatycznej skrzyni biegu

Taki pomysł może skończyć się tylko jednym: awarią skrzyni biegu. Jej potencjalna naprawa jest przy tym droga oraz skomplikowana, dlatego zbędne ryzykowanie nie jest najmądrzejszym posunięciem w przypadku awarii samochodu z automatyczną skrzynią biegu. W takiej sytuacji lepiej jest po prostu poczekać na przyjazd lawety.

Jak powinno wyglądać prawidłowe holowanie?

Holowanie jest czynnością, którą powinni zajmować się doświadczeni kierowcy, obdarzeni szybkim refleksem, umiejętnością przewidywania potencjalnych zagrożeń oraz wysoką decyzyjnością. W przypadku holowania trudniejsza jest opcja kierowania holowanym pojazdem, dlatego dotyczy to bardziej osoby, która będzie się właśnie tym zajmowała. Należy pamiętać, że czasami lepiej jest oddać pewne sprawy w ręce profesjonalistów, którzy poradzą sobie lepiej z danym zadaniem. Uniknięcie sytuacji, w której jesteś osoba holującą lub holowaną jest zadaniem trudnym, a nawet niemożliwym w życiu kierowcy. Dlatego warto znać zasady i przepisy dotyczące holowania, a przy tym zachować spokój i logiczne myślenie.

Profesjonalne holowanie samochodów osobowych i dostawczych – sprawdź tutaj

Wulkanizacja samochodowy osobowe, dostawcze i ciężarowe – sprawdź tutaj

Róża Adamczyk

Read Previous

Oryginalne meble do małej kuchni

Read Next

Alternatywa dla tapety ściennej